تاریخ: سه شنبه 8 مهر 1399//ساعت:13:42//گروه:ساختار و شرح وظایف//زیرگروه:کمیته اقتصادی//شماره خبر:941شرح وظایف کمیته اقتصادی
الف/ وظایف کلی کمیته اقتصادی: روشنگری، حمایت، پیگیری و مطالبه گری در خصوص رفاه، آسایش و آرامش عمومی مردم از اجزای حاکمیت همراه با ثبات اقتصادی.
ب: وظایف تخصصی
ب1/ : روشنگری؛ ( مطلع کردن جامعه هدف از داشتن حق امر به معروف و نهی از منکر و مطالبه گری نسبت به اجزای حاکمیت).
- روشنگری برای داشتن جامعهای سالم توام با رفاه، آرامش و آسایش عمومی.
- برجسته کردن کارکردهای مشارکت مردمی برای حفظ و ارتقاء جامعه و صیانت از حقوق اقتصادی افراد.
- روشنگری برای ارتقاء سرمایه های اجتماعی بر پایه رضایتمندی مردم از اجرای عدالت اقتصادی و احترام نسبت به یکدیگر.
- روشنگری برای تشویق افراد جامعه به منظور مشارکت در پیشبرد اهداف و برنامههای استان و شهرستان درعرصههای اقتصادی.
- ترغیب افراد به منظور شناسایی آسیب های اقتصادی در جامعه و طرح مسئله در کمیته برای پیشگیری، کنترل، مهار، اقدام و پیگیری تا حصول نتیجه.
ب/2 - حمایت؛ ( از اقدامات خوب مسئولین با صدور بیانیه و... تشکر و قدردانی به عمل آورده و به جامعه معرفی شوند).
حمایت از مسئولین، کارگزاران و کارآفرینانی که عملکردشان موجب رضایتمندی مردم نسبت به حاکمیت می گردد.
ب/3 - پیگیری؛ ( وظایفی که بر اساس قانون بر عهده مسئولین می باشد لکن به علل نامعلومی انجام نشده شناسایی، بررسی، در شورا مطرح و نتیجه اعلام می شود).
- ایجاد ارزش افزوده و سرمایهگذاری و کارآفرینی از راههای قانونی و مشروع.
- ایجاد رفاه عمومی و رونق اقتصادی و زمینهسازی برای عدالت اقتصادی و از بین بردن فقر.
- وضع قوانین و مقررات مربوط به مالیات و دیگر اموری که به آن هدف کمک میکند.
- نظارت و رسیدگی و قضاوت در مورد جرایم و مسائل اقتصادی.
- دسترسی به اطلاعات، مشارکت آزادانهی اشخاص در فعالیتهای اقتصادی و برخورداری از امتیازات قانونی.
- تقویت خلاقیت و ابتکار و دستیابی به فنآوری های نوین و ارتقا سطح آموزش و تربیت نیروی انسانی و تعمیق پژوهش و گسترش زمینشناسی بنیادی، اقتصادی، مهندسی، محیطی و دریایی برای بهره برداری مناسب از ذخایر معدنی استان.
- ارتقاء سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص استان و اولویت دادن به تأمین مواد مورد نیاز صنایع داخلی و صادرات مواد معدنی فرآوری شده.
- استفاده از موقعیت ویژهی زمینشناسی و گسترش همکاریهای بینالمللی (علمی، فنی، اقتصادی) جهت جذب و جلب دانش و منابع و امکانات داخلی و خارجی در زمینهی اکتشافات معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری و تبدیل مواد معدنی به مواد واسطه و مصرفی.
- ایجاد زمینههای مناسب برای رشد صنایع معدنی و فلزی در بخش آلیاژها و فلزات و عناصر کمیاب و تولید مواد پیشرفته.
- ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به عنوان ارزش اسلامی و ملی با بهرهگیری از نظام آموزشی و تبلیغی.
- آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی و آتی) و ارتقاء توان کارآفرینی با مسؤولیت نظام آموزشی (آموزش و پرورش، آموزش فنی و حرفه ای و آموزش عالی) .
- توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاههای اقتصادی جهت استفاده از ظرفیت آنها.
- ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار.
- بهبود محیط کسب و کار و ارتقاء شاخصهای آن (محیط سیاسی، فرهنگی و قضایی و محیط اقتصاد کلان، بازار کار، مالیاتها و زیر ساختها) .
- حمایت از بخشهای خصوصی و تعاونی و رقابت از راه اصلاح قوانین، مقررات و رویههای ذیربط در چارچوب قانون.
- جذب فناوری، سرمایه و منابع مالی، مبادله نیروی کار و دسترسی به بازارهای خارجی کالا و خدمات از طریق تعامل مؤثر و سازنده با کشورها، سازمانها و ترتیبات منطقهای و جهانی.
- رعایت تناسب بین افزایش دستمزدها و بهرهوری نیروی کار.
- اجرای بند "ج" اصل 44
- تغییر نقش دولت از مالکیت و مدیریت مستقیم بنگاه به سیاستگذاری و هدایت و نظارت. (اصل 44)
- توانمند سازی بخشهای خصوصی و تعاونی در اقتصاد و حمایت از آن جهت رقابت کالاها در بازار . (اصل 44)
- آماده سازی بنگاههای داخلی جهت مواجهه هوشمندانه با قواعد تجارت جهانی در یک فرایند تدریجی و هدفمند. (اصل 44)
- توسعه سرمایه انسانی دانش پایه و متخصص.
- توسعه و ارتقاء استانداردهای ملی و انطباق نظام های ارزیابی کیفیت با استانداردهای بین المللی.
- جهت گیری خصوصی سازی در راستای افزایش کارایی و رقابت پذیری و گسترش مالکیت عمومی. (اصل 44)
- واگذاری 80% از سهام بنگاههای دولتی مشمول صدر اصل 44 به بخشهای خصوصی شرکتهای تعاونی سهامی عام و بنگاههای عمومی غیردولتی به شرح ذیل مجاز است. (اصل 44)
- واگذاری بنگاههای دولتی که در زمینه معادن بزرگ، صنایع بزرگ و صنایع مادر (از جمله صنایع بزرگ پایین دستی نفت و گاز) فعال هستند به استثنای شرکت ملی نفت ایران و شرکت های استخراج و تولید نفت خام و گاز. (اصل 44)
- واگذاری بانکهای دولتی به استثنای بانک مرکزی ج.ا.ا. بانک ملی ایران، بانک سپه، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک مسکن و بانک توسعه صادرات. (اصل 44)
- واگذاری شرکت های بیمه دولتی به استثنای بیمه مرکزی و بیمه ایران. (اصل 44)
- واگذاری شرکتهای هواپیمایی و کشتیرانی به استثنای سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان بنادر و کشتیرانی. (اصل 44)
- واگذاری بنگاههای تامین نیرو به استثنای شبکه های اصلی انتقال برق. (اصل 44)
- واگذاری بنگاههای پستی و مخابراتی به استثنای شبکه های مادر مخابراتی، امور واگذاری فرکانس و شبکه های اصلی تجزیه و مبادلات و مدیریت توزیع خدمات پایه پستی. (اصل 44)
- واگذاری صنایع وابسته به نیروهای مسلح به استثنای تولیدات دفاعی و امنیتی ضروری به تشخیص فرمانده کل قوا. (اصل 44)
- رعایت قیمت گذاری سهام از طریق بازار بورس. (اصل 44)
- فراخوان عمومی با اطلاع رسانی مناسب جهت ترغیب و تشویق عموم به مشارکت و جلوگیری از ایجاد انحصار و رانت اطلاعاتی صورت پذیرد. (اصل 44)
- جهت تضمین بازدهی مناسب سهام شرکتهای مشمول واگذاری اصلاحات لازم درخصوص بازار، قیمت گذاری محصولات و مدیریت مناسب براساس قانون تجارت. (اصل 44).
- واگذاری سهام شرکتهای مشمول طرح در قالب شرکتهای مادر تخصصی و شرکت های زیرمجموعه با کارشناسی همه جانبه. (اصل 44)
- اجرای سیاست های کلی در اقتصاد مقاومتی.
- تأمین شرایط و فعالسازی امکانات و منابع مالی و سرمایههای انسانی و علمی به منظور توسعه کارآفرینی.
- به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاریهای جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کمدرآمد و متوسط.
- افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان .
- استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانهها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهرهوری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخصهای عدالت اجتماعی.
- سهمبری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه.
- افزایش تولید داخلی نهادهها و کالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید.
- تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا).
- مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید.
- حمایت همهجانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت .
- تسهیل مقررات و گسترش مشوقهای لازم.
- تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات.
- برنامهریزی تولید متناسب با نیازهای صادراتی، شکلدهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورهای منطقه.
- ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم استان در بازارهای هدف.
- توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژهی اقتصادی به منظور انتقال فناوریهای پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج.
- افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیبپذیری اقتصاد از طریق:
- توسعهی پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت.
- استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدفهای اقتصادی.
- استفاده از ظرفیتهای سازمانهای بینالمللی و منطقهای.
- صرفهجویی در هزینههای عمومی استان با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقیسازی اندازهی دولت و حذف دستگاههای موازی و غیرضرور و هزینههای زاید.
- اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی.
- شفافسازی اقتصاد و سالمسازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیتها و زمینههای فسادزا در حوزههای پولی، تجاری، ارزی و ... .
- تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهرهوری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه.
- گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در محیطهای علمی، آموزشی و رسانهای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی.
- شناسایی و بکارگیری ظرفیتهای علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب.
- مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرحهای واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلالهای داخلی و خارجی.
- شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار.
- افزایش پوشش استاندارد برای محصولات داخلی و ترویج آن.
- مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی
- توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج
- افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور.
- شفاف سازی اقتصاد و سالم سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت ها و زمینه های فسادزا در حوزه های پولی، ارزی و تجاری.
- مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرح های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال های داخلی و خارجی.
- شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار
- بهبود محیط کسبب و کار و ارتقاء شاخص های آن و حمایت از بخش های خصوصی و تعاونی و رقابت از راه اصلاح قوانین، مقررات و وریه های ذیربط در چارچوب قانون اساسی.
- هماهنگ سازی و پایداری سیاست های پولی، مالی، ارزی و تجاری و تنظیم بازارهای اقتصادی در جهت کاهش نرخ بیکاری توأم با ارتقای بهره وری عوامل تولید و افزایش تولید
- بالا بردن قدرت رقابت و افزایش بهره وری عوامل تولید با اصلاح و بازسازی ساختار تولید ملی و ...
- مدیریت منابع ارزی با تأکید بر تأمین نیازهای تولید ملی
- بهبود فضای کسب و کار با هدف افزایش تولید ملی
- کارآمد کردن نظام توزیع کالاها و خدمات با استفاده از سازوکار شفاف سازی
ب/ 4 - مطالبه گری؛ ( اقدام در خصوص مواردی که سبب نارضایتی مردم گردیده و یا مواردی که به سبب پیگیری تشخیص داده شده مورد غفلت واقع گردیده است).
- مطالبه گری از مسئولانی که در تشویق امر سرمایه گذاری کوتاهی می کنند.
- مطالبه گری از کم کاری درحوزه ی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی
- ایجاد فرصتهای شغلی پایدار با تأکید بر استفاده از توسعه فناوری و اقتصاد دانشبنیان و آیندهنگری نسبت به تحولات در سطح ملی.
- تنظیم بازار اقتصادی در جهت کاهش نرخ بیکاری توأم با ارتقاء بهرهوری عوامل تولید و افزایش تولید.
- توجه بیشتر در پرداخت یارانهها به حمایت از سرمایهگذاری، تولید و اشتغال مولد در بخشهای خصوصی و تعاونی.
- گسترش و استفاده بهینه از ظرفیتهای اقتصادی دارای مزیت مانند: گردشگری و حق گذر (ترانزیت).
- حمایت از تأسیس و توسعه صندوقهای شراکت در سرمایه برای تجاری سازی ایدهها و پشتیبانی از شرکتهای نوپا، کوچک و نوآور.
- برقراری حمایتهای مؤثر از بیکاران برای افزایش توانمندیهای آنان در جهت دسترسی آنها به اشتغال پایدار.
- توجه ویژه به کاهش نرخ بیکاری.
- مبارزه با ساد اقتصادی.
- کم کاری درحوزه ی تولید و حمایت از کار و سرمایه ایرانی.
پ: وظایف عمومی:
- مواردی که نیاز است به مسئولین در استان و یا کشور اعلام شود به روابط عمومی اعلام تا از آن طریق اقدام شود.
- تهیه و پیشنهاد برنامه های سال و اعلام به مجمع.
- اولويت بندی برنامه های اقتصادی.
- تهيه مطالب اقتصادی در قالب پیام و بروشور.
- تهیه و پیشنهاد برنامه های سال و اعلام به مجمع.
- رصد فعاليت های اقتصادی و ضد توسعه و پیشرفت آن .
- ارتباط و هماهنگی با مراكز اقتصادی.
- فعال سازی کمیته اقتصادی مجمع شهرستانها
- برگزاری همايش اقتصادی.
- شناسايی نيروهای ارزشی و متخصص و سازماندهی آن ها در رابطه با وظایف کمیته.
- اخذ و جمع آوری آمار و اطلاعات فعالیت های اقتصادی از مجمع شهرستانها.
- تدوين برنامه جامع جهت ارتباط مجمع با سازمان ها ، ادارات، مراکز دولتی و بخش خصوصی.